Projectes
El SASTIC és un servei i, com a tal, se centra en la prestació de serveis.
La petició d'un servei, és una sol·licitud en què un usuari demana una tasca o té unes necessitats identificades que li han de resoldre.
Totes les peticions de servei es tracten com a projectes (esforç temporal per assolir un resultat o servei).
Aquesta petició de servei (projecte) és acceptada pel SASTIC, que li dona resposta i confirma l’entrega completada.
Les tres dimensions importants d'un projecte són:
- L'abast. Aquesta dimensió es coneix amb més o menys detall. Sempre se’n coneix l'objectiu.
- El cost. Per norma general, són els recursos dedicats al projecte. Pot haver-hi altres costos, per exemple, econòmics, subcontractacions, etc. que no sempre apareixeran.
- El temps. Aquest element depèn de la urgència en el lliurament del resultat.
Criteris per determinar la prioritat d'una petició de servei (projecte)
- Temporalitat de la petició (TP). És la relació del projecte (petició) amb la necessitat del temps d’entrega del resultat. Així, la classificam en:
- Immediata. Petició de servei que requereix atenció immediata.
- Data fixa. Petició de servei que ha de lliurar-se en una data específica.
- Estàndard. Petició de servei en què no hi ha una data límit concreta. Si són projectes aprovats, la data de lliurament dependrà de la convocatòria de la cartera.
- Cost del retard (CR). Quin és el cost que tindria si l’entrega de la petició es retardàs?
El CR no representa un valor únicament econòmic, sinó que pot ser qualsevol característica negativa per al client, per a l’organització o per al servei.
Així, les peticions tindran una valoració de CR: molt alt, alt, mitjà, baix, molt baix.
Categories de les peticions (projectes)
Depenen dels criteris anteriors (TP i CR), poden categoritzar el projecte i definir peculiaritats específiques per a cada categoria.
Suport
Propietat* | Valor | Descripció |
---|---|---|
TP | Immediata | Hi ha una urgència efectiva (temporalitat molt baixa) per assolir el servei o resultat |
CR | Molt alt / Alt | Exemples: errors, dades incorrectes, càlculs incorrectes… |
Canal d'entrada | JIRA (Projecte TIC) | |
Requisits | Resolució com més immediata millor (màxim, varia segons la divisió). Si s'allargàs més del màxim establert, accions més contundents. | |
Indicadors | Mesurar l’eficiència dels equips:
Mesurar l'estabilitat de les aplicacions:
| |
Notes | Pot convertir-se en categoria Sobrevingut |
Sobrevingut
Propietat* | Valor | Descripció |
---|---|---|
TP | Immediata / Data Fixa | Hi ha una certa urgència (temporalitat baixa) per assolir el servei o resultat (menys de tres mesos) i no pot esperar a la convocatòria de la cartera de projectes següent. |
CR | Molt alt / Alt / Mitjà | Exemples: canvi de normativa... |
Canal d'entrada | Àmbit o Comissió de Coordinació. Com a cas excepcional el JIRA, si prové de la categoria Suport. | |
Requisits | Màxim de tres mesos per tancar-ho | |
Indicadors | % d'avanç del projecte | |
Notes | Conveniència de crear la fitxa de projecte. |
En cartera
Propietat* | Valor | Descripció |
---|---|---|
TP | Data fixa / Estàndard | No existeix una urgència (temporalitat mitja/alta) per assolir el servei o resultat (mínim de 4 mesos) |
CR | Molt baix / Baix / Mitjà | No hi ha impacte negatiu a curt/mig termini |
Canal d'entrada | Fitxa de projecte i aprovació per part de la Comissió de Planificació i Seguiment | |
Requisits | ||
Indicadors | % d'avanç del projecte | |
Notes | Projectes grans: dividir-ho en diferents convocatòries (fases) Un projecte en execució pot ser bloquejat. Un projecte pot ser cancel·lat únicament per la Comissió de Planificació i Seguiment. |
*La llista de propietats s'anirà completant amb el temps amb més especificacions i detalls del flux de treball de cada una de les categories de projecte.